eConsulta, solució o problema?

Sens dubte SOLUCIÓ, però per descomptat sense perdre perspectiva de les incidències que ha generat la seva implantació generalitzada i pràcticament sense manual d'instruccions.

Aquesta setmana s'ha desenvolupat la conferència anual, aquest cop virtual, #mHealthConference202, us deixo el link de la sessió:

https://www.youtube.com/watch?v=bLaE4XQulIs&feature=youtu.be 

Un dels temes tractats ha estat el de la telemedicina i totes les eines desplegades durant la pandèmia covid, moltes d'elles ja existien abans, però durant 2020 van ser les protagonista en moltes de les consultes d'Atenció Primària i també hospitalària.

En aquest sentit molts som els que pensem que la eConsulta és una eina fonamental i que ha vingut per quedar-se, sens dubte, però ha de tornar-se a orientar per aportar valor i no ser un element de saturació a les agendes dels professionals, podeu llegir el fil que es va generar al respecte a twitter

  • Algunes causes que comporten saturació pel que fa a l'ús de les eConsultas:
  1. No existeix "manual d'instruccions" per a l'usuari, és a dir, els pacients poden utilitzar la eConsulta per a qualsevol tipus de consulta, sigui urgent o no, sigui burocràtica o sanitària, etc.
  2. No hi ha filtre en la quantitat de eConsultas que es poden realitzar, 1, 2, 10 eConsultas en un dia, en una setmana...
  3. Es creen falses expectatives de resposta als pacients, assignant dia i hora a la resposta de la eConsulta.
  4. La interfície de la eConsulta sol no tenir tots els elements necessaris per a ser resolutiva, cal entrar i sortir de la plataforma per poder consultar la història del pacient, per posar un exemple.
  5. És possible que la eConsulta, en lloc de substituir tipus de visita, ha fet sumar visites a les formes tradicionals de consulta, de manera que en certa manera poden contribuir també a la saturació de l'agenda del professional.
  • Algunes idees per intentar baixar la pressió assistencial amb les eConsultas:
  1. No s'hauria de planificar pensant en assignar dia i hora a totes les eConsultas, sinó en donar temps als professionals per poder resoldre les eConsultas.
  2. Pensar en com es va a donar resposta a les eConsultas durant els períodes d'absències de professionals, tant absències previsibles com vacances, com no previsibles (baixes o absències d'última hora).
  3. Elaborar infografies o material d'ajuda a manera d'educació sanitària per als pacients, han d'aprendre a fer servir l'eina, tant en tipus de consultes com en quantitat de les mateixes.
  4. Decidir com a equip com es va abordar a l'pacient hiperfreqüentador digital, que n'hi ha.
      Sigui com sigui, la eConsulta ha vingut per quedar-se, s'ha generalitzat i és més que probable que en un temps no puguem prescindir-ne. Necessitem donar-li enfocament pràctic i pensar en com va a aportar valor a la consulta.

      Deixa els teus comentaris, segur que tens molt que aportar!

      Comentaris

      1. Bon dia,
        arribo aquí des de l'informe Camfic "revolució per la transformació".
        Del que comentes el que em sembla més interessant és:
        "- No s'hauria de planificar pensant en assignar dia i hora a totes les eConsultas, sinó en donar temps als professionals per poder resoldre les eConsultas." - però això els costa molt als que ens "controlen" les agendes. En el meu cas el que estan fent és passar-les entre admissions i infermeria, a veure si en poden resoldre alguna. I si troben algun forat a la meva agenda me l'hi posen.
        - L'altra tema bàsic és la formació del pacient, .... i això crec que ja sabem per experiència és molt i molt difícil, ... perquè tornem a allò de canviar hàbits, costums, maneres de fer, ...

        Si hagués d'escollir, potser que me les posin a l'agenda (mantenint límit "decent") i les intentaré resoldre com altres visites. I que a la vegada em donin més temps per si hi ha més dificultat.

        Crec que s'ha de replantejar de dalt a baix l'agenda, contingents, ...

        Moltes gràcies i endavant,
        Enric.

        ResponElimina

      Publica un comentari a l'entrada

      Gràcies per haver realitzat un comentari. Entre tots fem creixer l'àgora