L’Atenció Primària de Salut és un enfoc de la salut que inclou a tota la societat i que té per objecte garantir el major nivell possible de salut i benestar, així com la seva distribució equitativa mitjançant l’atenció centrada en les necessitats de la gent tan aviat com sigui possible al llarg del procés continu que va des de la promoció de la salut i la prevenció de les malalties fins al tractament, rehabilitació i les cures pal·liatives, i tant pròxim com sigui possible de l’entorn quotidià de les persones(2).
L’Atenció Primària és part integrant del sistema nacional de salut, sent la part central i el nucli principal. Representa el primer contacte dels individus, la família i la comunitat amb el sistema nacional de salut.
L'APS és l'enfocament més inclusiu, equitatiu, cost eficaç i efectiu per millorar la salut física i mental de les persones, així com el seu benestar social. Cada vegada són més les proves en el món de l'ampli efecte que té invertir en l'APS, particularment en temps de crisi com els de la passada pandèmia de COVID-19. L'APS té les següents característiques:
INTEGRAL: considera a la persona des d’una vessant biopsicosocial, és a dir, en les tres dimensions de l’individu tal i com es defineix la pròpia salut per la OMS.
INTEGRADA: s’integra funcionalment amb la resta d’estructures i sectors del sistema de salut. Si entenem l’APS com el pal de paller del sistema nacional de salut, aquest hauria de poder relacionar-se amb la resta del sistema de salut de forma fàcil, coherent i eficient. Ara mateix no és així(3).
LONGITUDINAL: a l’APS no es donen altes. S'atén al llarg de la vida de l’individu, en diferents àmbits i circumstàncies.
ACCESSIBLE: no hauríem de tenir problema per poder contactar amb els recursos sanitaris i utilitzar-los, amb un temps prudencial de resposta.
MULTIDISCIPLINAR: l’APS ha d’estar formada per equips d’Atenció Primària, amb professionals sanitaris i no sanitaris.
AVALUABLE: el que fem ha de tenir uns objectius i fites clares, els recursos necessaris, així com mecanismes de control i avaluació definits.
ACTIVA: els professionals que hi treballen no són receptors passius de la demanda. Treballen de forma pro activa, resolen necessitats de salut tot i que aquestes no hagin estat expressades.
COMUNITÀRIA I PARTICIPATIVA: es dona resposta a les necessitats de salut tant individuals, com col·lectives.
(1) Official Records of the World Health Organization, Nº 2, p. 100
(2) A vision for primary health care in the 21st century: Towards UHC and the SDGs.
(3) Martín Zurro A, Cano Pérez JF, Gené Badía J, editores. Atención primaria: principios, organización y métodos en medicina de familia. 7a ed. Barcelona: Elsevier España; 2014
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies per haver realitzat un comentari. Entre tots fem creixer l'àgora