APP, SALUT I LA GENERACIÓ DO IT YOURSELFE

La setmana passada em van preguntar la meva opinió sobre les APP i salut, m'imagino que en plena efervescència del MWC a Barcelona i amb la presentació de múltiples gadgets relacionats amb la telefonia mòbil, les app són un element estrella en aquest món digital i per descomptat la salut és un terreny en el qual hi ha molt joc. Però anem per parts...


Marta Ciércoles, periodista especialitzada en temes de salut, em preguntava la meva opinió sobre si les app podien tenir un paper rellevant en temes de salut, pel que em van sorgir algunes reflexions que m'agradaria compartir amb tots vosaltres:

AUTOADMINISTRADES
Els vostres pacients utilitzen app relacionades amb temes de salut? (desde control de dietes, exercici, recordatori de medicació, control de constants, etc.) Jo no tinc ni idea, i de fet no ho he preguntat mai, però si hi ha tantes i tan variades i els nostres pacients cada vegada són més tecnològics dic jo que algun les utilitzarà. Amb el que arribo a la conclusió que les app són autoadministrades, amb tot el que això implica.
Vídeo en catalán

OFERTA
L'oferta en apps de salut és difícil d'abastar en la seva totalitat, s'estima que hi ha més de 100.000 apps relacionades amb temes de salut i pujant. Amb el que intentar regular o donar algunes recomanacions al respecte pot ser tasca difícil. Algunes idees sobre això:

  • Com a professionals podem elaborar-nos la nostra pròpia llista d'apps de confiança, basada això si en la nostra experiència professional. Però no entenent les apps com a punt i a part, sinó com a element més a tenir en compte en el seguiment dels nostres pacients.
  • Les institucions sanitàries (o proveïdors de salut) poden confeccionar la seva llista d'apps de capçalera, en funció de necessitats prèviament avaluades
  • Empoderar al pacient(1): pot ser útil donar eines a la població, perquè sigui conscient dels criteris a tenir en compte a l'hora d'escollir els seus recursos digitals en salut, no tan sols apps, també pàgines web, portals, blocs , etc.

CONTROL DE QUALITAT
Tot això està molt bé, però quines experiències existeixen en control de qualitat de les app, hi ha registre de qualitat? La resposta és si, però no espereu la gran enciclopèdia de les app fiables, perquè no existeix:
  • MobileHealtGlobal: ha confeccionat un catàleg amb més de 250 apps en control de salut, classificades per àrea d'interès o especialitat clínica.
  • Agencia de Calidad Sanitaria de Andalucía: ha elaborat el seu propi distintiu AppSaludable. Si navegues per el seu catàleg d'app ja us adonareu que queda molta feina per recórrer ...
  • TicSalut: ens proposa també una selecció d'apps seleccionades també per temàtica i per localització. De fet treballen mà a mà amb el MWC i si us fixeu són pràcticament les mateixes que les de l'MobileHealthGlobal
Si voleu accedir a la notícia completa del diari ElPuntAvui (2) podeu fer-ho aquí
(2) hai un error, posa que sóc coordinador del Grup TIC de la CAMFiC i en realitat sóc coordinador del grup JMF de la CAMFiC i membre del grup TIC.

Comentaris