SOBRE DIARIS I COMUNICADORS EN SALUT

La polèmica torna a estar servida amb un article de salut en el diari El País: 8 pruebas médicas que no debería retrasar más de la periodista Marta Cámara. Comença a ser habitual que les notícies sobre salut generin certa polèmica en les xarxes socials, vaig a intentar explicar, sota el meu punt de vista, el perquè.

Escriure és el que té: et poden llegir.


-Per què es genera tanta polèmica? Doncs perquè la salut és un tema important i molt, prova d'això és que cada vegada més els pacients (i les persones sanes) busquen informació a la xarxa sobre temes relacionats amb la salut. És un tema que genera molta ansietat a moltes persones, preocupades pel seu estat de salut o per la d'algun familiar.

-Qui pot escriure sobre salut? Només els professionals de la salut (metges, infermeria, etc.) o només els professionals de la comunicació (periodistes especialitzats en salut). Què voleu que us digui, el que tingui alguna cosa per explicar que ho faci, però que ho faci amb coneixement de causa i contrastant les seves fonts d'informació.

És evident que en un diari escriuen periodista, per què als diaris es dediquen a això no? al periodisme, encara que veient últimament algunes portades tinc els meus dubtes... Però qui és un periodista, segons la RAE:


i destaco lo de CREACIÓ D'OPINIÓ, no vull criticar o aplaudir la professionalitat de qui signa l'article del País, ni em veig capacitat per a això ni crec que sigui ningú per ficar-m'hi, però com a professional de la salut que dia a dia m'enfronto als pacients, em veig moltes vegades apagant focs sobre notícies que han sortit aquí, o coses que s'han dit allà, o recomanacions que surten al diari tal... ja m'enteneu... quan s'escriu, també s'està generant opinió, i cal estar preparat per a les crítiques (encara que prefereixo les constructives...)

Podéu passar per l'article de Javier J. Díaz, Contenidos en salud ¿Quién debe escribirlos y cómo debe hacerse? Un caso real Periodista especialitzat en temes de eSalut.

-Sobre les fonts d'informació. En el cas de l'article del País, la majoria de fonts d'informació corresponen a centres relacionats amb l'àmbit de la medicina privada, fet que m'estranya i em produeix cert recel, ja que és habitual veure suplements de salut en els principals diaris del país que són veritables publireportatges encoberts. No vaig a afirmar que es tracti d'un article pagat, però hem de cuidar molt bé les nostres companyies, ja ho deien les nostres mares, perquè al final el dubte del conflicte d'interessos sempre estarà present.

Per cert, una de les fonts d'informació de l'article, és el que ha deu haver pagat el publireportatge de 8 pàgines centrals a la Vanguardia d'avui, publicat això si, com Monogràfic especial Salut...



En fi, només és la meva opinió, però cal reconèixer que el debat i la confrontació d'opinions sempre és bona... una bona manera de contestar a aquest article seria contrastar les 8 propostes amb dades que donin suport o en desaconsellin la realització, segur que no ens posem d'acord en tot... SEGUR!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comentaris