Dia 16: El dolor i la nit


Una de les coses que més em va sorprendre quan era resident i vaig començar a bussejar en això de les guàrdies de 24 hores, és com la nit ho tergiversa tot: els dolors són més intensos, les històries són més complicades, les ferides de l'ànima són més profundes...


Al llarg dels meus anys de treballar sent metgessa de família i comunitària, m'he apropat gairebé de puntetes, vestida amb una armadura pròpia de guerrera, a aquest món de la gestió del dolor. Crec que no hi ha res més íntim, més intens i més enriquidor que apropar-se al dolor aliè -i propi- i mirar-li als ulls. Agraeixo a cadascuna de les persones, pacients meus, que m'han obert casa seva, el seu cor i el seu patiment perquè jo n'aprengui i sàpiga com ajudar a altres.


En aquestes nits de guàrdies inacabables i esgotadores, on us asseguro que el dolor es fa intens, us diria que ensordidor... hi ha algunes coses que les meves mentores em van ensenyar i que intento posar en pràctica. Les compateixo ara - que la nit em dóna un petit respir- per si compartir-les pot ser d'ajuda:


Digueu-li a la persona que esteu allà per AJUDAR: la nostra única intenció és que millori (i no és acabar la visita ràpidament, o evitar un procediment o no receptar aquell fàrmac....)



Mostreu CALMA i sigueu sincers davant la situació que esteu abordant: la serenor en el to i el contingut del missatge us serà sempre un gran aliat.


ESTIGUEU de veritat en la narrativa de la persona i del seu dolor: l'altra percep quan l'estan escoltant amb les orelles obertes.

EMPATITZEU amb allò que explica: per més que la vostra percepció sigui una altra. Un bon amic psicòleg sempre diu "ponte en los zapatos del otro para entenderlo"

Mireu el DOLOR TOTAL: No només la part física/orgànica que porta a aquest dolor, sinó també i molt important, la part emocional, social i espiritual: la soledat, la tristesa, l'angoixa i la desesperança són males companyes de viatge del dolor. No abordar-les a elles, és deixar-se més de la meitat del camí per fer.

PACTEU amb la persona l'abordatge del dolor, farmacològic i no farmacològic, i acompanyeu-la durant el procés. No us faci por, de debò! Tot sovint et sorprens com, al final de la nit, marxes a casa amb un somriure als llavis, de saber, que has estat útil.




I... és clar, us recomano que seguiu als qui en saben més, alguns dels meus referents:

Victor Amat, psicòleg punk, que trobareu a www.victoramat.es i @victoramat01

Grupo de Comunicación y Salud de semFYC: www.comunicacionysalud.es i @GPCYS

Manu Campíñez, metge de família i comunitària: @llibreteria11

Sociedad Española de Cuidados Paliativos: @secapl_  A més, aquests dies estan publicant píndoles sobre com gestionar el malestar dels professionals en aquests temps de COVID.



Il·lustrador @comicaina

Comentaris