V.I.P: Juan Gabriel Acosta, MÉS ENLLÀ D'UN REPTE!

Juan Gabriel Acosta, @GabrielAcostaMD, és metge cardiòleg a l'Hospital Vall d'Hebrón. El seu gran somriure i l'energia positiva que irradia són dues de les seves targetes de presentació. Amb el Juan Gabriel passem una bona estona parlant sobre el mar, la natació, la superació i  el gran repte que s'ha proposat: creuar l'estret de Gibraltar nedant!
Durant la setmana del 22 al 26 de setembre, el Juan Gabriel Acosta estarà a Tarifa, on juntament amb els seus tres companys de l'equip "Neda al Món" connectaran el continent europeu i africà nedant. 
NO US PERDEU L'AVENTURA!


ÀGORA MÈDICA: En què consisteix el projecte de creuar l’Estret de Gibraltar pel que t’estàs entrenant?

JUAN GABRIEL ACOSTA: Creuar l’Estret de Gibraltar és el somni per molts nedadors d’aigües obertes i vaig pensar a intentar fer-ho a favor d’una causa benèfica pel meu país, així la motivació seria doble!
A Colòmbia, tot i el creixement econòmic dels últims anys, encara existeixen desigualtats socials marcades. Els meus pares estan molt vinculats a causes benèfiques a Colòmbia i a mi sempre m’ha rondat la idea al cap d’ajudar al meu país allà on em trobés. La veritat és que pensava que els meus pares em dirien que és una bogeria això de travessar l’Estret, i en canvi, han estat els primers a animar-me a fer-ho!
A més, he tingut la sort que la fundació “Rotarios de Barranquilla” es va interessar i apadrina aquest repte. Així que he estat entrenant durant tot l’any amb el meu equip anomenat “Neda el Món” per creuar aquest mes de setembre.


AM: Com contactes amb la Fundació Rotarios de Barranquilla i en què consisteix aquesta col·laboració mútua?

JGA: Rotarios és una fundació internacional amb seu a la ciutat de Barranquilla, on jo vaig néixer i créixer. La Fundació s’encarrega fonamentalment de tasques socials i gestió de recursos per altres fundacions amb projectes humanitaris.
Vaig contactar amb Rotarios a través d’amics que tinc a la ciutat i que formen part d’aquesta fundació. Gràcies a ells, es va materialitzar aquesta idea de creuar a favor de dues fundacions que tenen com a finalitat cuidar a infants amb pocs recursos en el centre de la ciutat de Barranquilla. Rotarios s’encarrega d’apadrinar la travessia i de gestionar la recol.lecta de donatius a Colòmbia. És molt important saber que Rotarios aportarà a les fundacions el doble de la quantitat que aconseguim recollir amb aquest projecte!


AM: En què consisteix el projecte solidari en què estàs immers?

JGA: L’equip s’anomena Neda el Món i el formem 4 persones de diferents nacionalitats entre les quals hi ha l’espanyola, francesa, italiana i la colombiana! Durant la setmana del 22 al 27 de setembre creuarem l’Estret de Gibraltar. Existeixen unes normes que hem de complir com per exemple que cal que el grup es mantingui unit durant tot el recorregut o que no es pot tocar la barca en cap moment... Nosaltres passarem l’última setmana de setembre a Tarifa i el dia que ens autoritzin creuar, segons la intensitat dels corrents d’aigua i el clima a l’estret, ho farem!

AM: Com t'inicies en el món de la natació?

JGA: Vaig començar a nedar quan tenia 6 anys: hi havia una piscina a prop de casa i demanava que em portessin cada dia! Vaig ser nedador federat fins als 17 anys i durant aquesta època vaig representar al meu país en diversos campionats internacionals. Després vaig entrar a la facultat i vaig haver d'abandonar la natació donat que era impossible combinar l'estudi amb els entrenaments. Quan vaig arribar a Barcelona, vaig descobrir la natació en aigües obertes a través dels amics i... em va encantar! La sensació de nedar a la costa brava, amb el mar cristal·lí i la bellesa del paisatge és molt agradable... i si li sumes el fet de compartir les travessies amb els teus amics, intentant millorar les teves pròpies marques, és fàcil enganxar-se a aquest esport!







"Creuar l'Estret de Gibraltar és un d'aquells somnis que es viuen un cop a la vida, val la pena donar-ho tot!"



AM: Per la majoria de les persones, pensar en creuar l'Estret de Gibraltar ens sembla una bogeria! Què és el que et motiva a tu per fer-ho?

JGA: Una bogeria? NO! És emocionant! Us heu d'imaginar la possibilitat de poder connectar els dos continents nedant! Creuar l'Estret resulta molt atractiu pels nedadors per diversos motius i molts no ho aconsegueixen a la primera. En primer lloc, cal conèixer i saber que no és fàcil donat que els corrents et poden portar cap a qualsevol direcció i fer que triguis el doble de temps del plantejat inicialment. A més, l'aigua està freda i després d'unes hores la hipotèrmia és una altra causa freqüent per abandonar... Cal preparar-se físicament i mental per afrontar aquest recorregut de més de 17 km. Si ho fas en grup, com és el meu cas, cal que coneguis les habilitats i la resistència dels teus companys per aconseguir que tothom tingui el mateix ritme sense esgotar-se els uns als altres. Per mi, creuar l'Estret és un d'aquells somnis que es viuen un cop a la vida i per això val la pena donar-ho tot.


AM: Existeix alguna cosa en concret que et faci por del projecte?

JGA: He pensat en algunes situacions difícils que es podrien produir... però en totes elles sempre em dic que cal resistir una mica més! És clar que em preocupa el fred i les corrents d'aigua, però existeixen formes de superar-ho! Els meus amics em diuen si no em fa por la "vida marina" i jo ric molt amb aquesta pregunta! Generalment es veuen dofins i alguna balena durant la travessia... a mi m'encantaria trobar-me amb aquesta fauna marina: nedar amb balenes serà una anècdota meravellosa per explicar als meus nebots!


AM: Què és el que penses quan nedes?

JGA: Intento pensar en la forma com estic nedant i les sensacions que em produeix el contacte amb l'aigua amb l'objectiu de millorar la tècnica. Des de fa mesos, quan entreno em visualitzo travessant l'Estret. Si em sento cansat, intento mantenir les meves emocions en calma, acceptar l'esgotament sense dramatitzar i motivar-me per resistir una mica més: per ser més fort físicament i mental. És curiós, però si hi ha alguna cosa que em preocupa i no em puc concentrar durant l'entrenament, el meu rendiment és molt menor.


"La medicina i la travessia de l'Estret tenen trets comuns: un recorregut que et dirigeix a un objectiu a través de diverses etapes, cada una d'elles més complexa que l'anterior, exigint dedicació."


AM: Quin és el punt d'unió entre la medicina i nedar en mar obert?

JGA: Té molt en comú! La formació com a metges implica hores d'estudi. Com a metges se'ns ensenya que la pràctica i la constància són fonamentals per arribar a ser bons en la nostra feina. Cal entrenar per ser un bon metge, així com cal entrenar per millorar el temps en què fas una travessia. Ambdues comparteixen el fet de ser un camí que et dirigeix cap  a un objectiu a través de diverses etapes, cada una d'elles més complexa que l'anterior, exigint dedicació i la millora progressiva de les teves habilitats.


AM: Com podem col·laborar en aquest projecte solidari?

JGA: La vostra col·laboració és el més important! L'objectiu de la travessia és aconseguir fons pels nens sense recursos de Barranquilla i l'èxit depèn de la col·laboració de tots i totes vosaltres! Tota la informació sobre el procés i la travessia de l'Estret es publica en el grup de facebook "Barranquilla en Gibraltar". Podreu fer les vostres aportacions, a la web www.betternow.org/es/colombiaengibraltar  


Comentaris